Chiptuning

 Chiptuning is een veilige manier om de prestaties van uw voertuig te verhogen. Moderne auto’s zijn uitgerust met een motorregeleenheid ECU (engine control unit), die de hoeveelheid ingespoten brandstof beïnvloedt en de ontsteking regelt, afhankelijk van de bedrijfstoestand van de motor. Autofabrikanten zijn genoodzaakt deze programma’s volgens bepaalde criteria en met aanzienlijke reserves samen te stellen. Simpel gezegd, een auto die aan de productielijn voldoet, moet goed functioneren bij extreme hitte en kou. Een serieel programma is voldoende breed en houdt rekening met een groot aantal andere aspecten (bv. laag brandstofverbruik, enz.). 60-70% van zijn mogelijkheden. Dit feit kan echter eenvoudig en veilig worden veranderd door de gegevens die zijn opgeslagen in de geheugenbesturingseenheid, de zogenaamde chip, aan te passen.

Dit gebeurde met vroege motorcomputers in de jaren tachtig en negentig. Tegenwoordig kan de term chiptuning misleidend zijn, omdat deze vaak wordt gebruikt om ECU-programmering te beschrijven waarbij de chip niet hoeft te worden vervangen. Moderne motorregeleenheden kunnen worden aangepast door eenvoudig hun software te updaten via een standaardinterface, zoals boorddiagnose. Dit proces wordt gewoonlijk motor- of motorregeleenheid-afstemming genoemd. Motorregeleenheden zijn een relatief nieuwe toevoeging aan de auto die eind jaren zeventig voor het eerst op de markt kwam.

Met de vooruitgang van de technologie deed dat ook met de elektronica die in auto’s wordt gebruikt. De motorregeleenheid in een moderne auto, samen met geavanceerde motortechnologie, maakt het mogelijk om vele aspecten van de motorwerking te regelen, zoals: B. Ontstekingstijdstip en brandstofinjectie. De motorregeleenheid kan ook de elektronische gasklepregeling (drive-by-wire), de schotelklepregeling, de boostregeling (bij turbomotoren), het antiblokkeersysteem, de automatische transmissie, de cruisecontrol (indien aanwezig) en het elektronische stabiliteitscontrolesysteem.

Prestatieverbeteringen worden bereikt door het vervroegen van het ontstekingstijdstip. Een andere timing kan leiden tot betere prestaties. Om echter met de geavanceerde timing om te gaan, moet men benzine met een hoog octaangehalte gebruiken om voorontsteking of pingelen te voorkomen. Fabrikanten ontwerpen voor een specifieke timing en dit kan de prestaties dienovereenkomstig beperken.

De reden om de kaart van de motorregeleenheid te wijzigen, is omdat er motor-, inlaat- of uitlaatmodificaties aan het voertuig zijn aangebracht. Deze “bolt-on” -modificaties veranderen de manier waarop de motor stroomt, waardoor de lucht-brandstofverhouding vaak verandert. chiptuning nederland de brandstoftabellen opnieuw toe te wijzen, is het mogelijk dat een deel van de prestatieverbeteringen van de wijzigingen niet worden gerealiseerd.

Een slecht afgestelde motorregeleenheid kan leiden tot verminderde prestaties, rijeigenschappen en zelfs motorschade.

De meest gebruikelijke manier om de motorregeleenheid te “upgraden” is door gebruik te maken van insteekmodules zoals hierboven vermeld, of door een gespecialiseerde tuner te gebruiken die een ingebouwde diagnostische flashtool gebruikt. Deze apparaten worden over het algemeen aangesloten op de diagnosepoort, hoewel herprogrammering in sommige gevallen direct op het bord wordt gedaan. Kaarten worden geleverd door Tuner.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Motor chiptuning

Wat doet chiptuning?

Wat doet chiptuning?